De 8 hotteste solbrilletrends i 2019
Udgivet 7.2.2019
Da Copenhagen Fashion Week AW19 løb af stablen i uge 5, var de Københavnske gader fyldt med print, farver og teksturer – alt sammen under modelunet ”More is More”.
De ellers så minimalistiske trenchcoats, jakkesæt og cigarbukser havde fået en renæssance, men denne gang forklædt i dyreprint, tern, mønstre og brændte pangfarver.
Derudover var en god 00’er klassiker også tilbage – neon – især neon pink, lilla og grøn.
Color Blocking var igen i år et hit, og generelt var CPH FW på ingen måde ramt af farveforskrækkelse.
Om end sort aldrig går af mode, så blev der i år definitivt gjort op med mange års monopol til den sorte mode. Det er et oprør, der allerede begyndte for et par sæsoner siden, men i år skulle der kigges langt efter et ”sort i sort” look – hos især damerne.
Imens verdens øjne havde et primært fokus på de farverige gevandter, så luskede vi blikket lidt op og holdt godt øje med de smukke solbriller, der prydede alverdens fashionistaer i den danske vintersol.
Vi har samlet 8 af de største solbrilletendenser fra Copenhagen Fashion Week AW19 – og en masse fede fashion shoots, så du kan se helhedsbilledet for modeåret 2019.
Hvid perfektion
En 50’er klassiker er tilbage, og ikke fordi vi kører en hierarkisk orden herfra, men dette er nok den nye sæsons absolut største trend – Meget gerne kombineret med den meget spidse cat-eye form, som også er en af sæsonens helt store tendenser.
Allerede sidste år lancerede Andy Wolf den ikoniske Eliza model, som hurtigt blev omfavnet af stjerner som Giga Hadid, Rihanna og Kylie Jenner.
Overdreven Cat-Eye-Effekt
Vi så en del af det sidste sommer, og nu slår det for alvor igennem. Hvor tidligere tiders mere klassiske solbrillemode har haft et let Cat-Eye-effekt, så går vi all in nu. Solbrillerne er blevet lidt smallere, og så er Cat-Eye gjort helt spidst og markant – og meget gerne i en hvid acetat-model som nævnt ovenfor hos Andy Wolf.
Ultra feminint, very high end fashion og dette års absolute IT-solbrille.
Farverige glas
De fleste af os er på et tidspunkt stødt på et billede af John Lennon og de solbriller, der var næsten lige så kendte som ham. En af grundene til, at John Lennons solbriller er blevet ikoniske, er deres farvede glas. Tilbage i 70’erne var farverne holdt i brændt rød, orange og brun, men i 90’erne kom pangfarverne til deres ret. Pinke, grønne, lilla og blå brilleglas var højeste mode, især hjulpet godt på vej af Ray-Ban, der altid har profileret sig på klassiske modeller kombineret med farvede glas.
De farvede glas er i sandhed tilbage i modebilledet, og det er ligegyldigt om de er 90’er pink eller 70’er røgede – farvede solbrilleglas er bare hot. Vi er vilde med alle disse skønne farvekombinationer, som i AW19-modens ånd gerne må kombineres med den næste trend på vores liste – spejlglas.
Transparent peaker
Den transparente model har primært huseret i brillemoden, men de sidste par sæsoner har vi set mange flotte transparente solbriller. Det urbane Berliner-brand MYKITA laver nogle fantastiske transparente briller og solbriller. Men næste alle brands med lidt respekt for sig selv, har givet deres bud på det futuristiske og stadig elegante materialevalg. Selve trenden er ikke ny, men den hænger ved – nu med en twist i de farvede glas, som en stensikker kombination i 2019.
Lille spejl på næsen der
De futuristiske hentydninger vil ingen ende tage, når spejlglassene overtager modebilledet. Spejlglas er højeste mode, men man skal også acceptere, at spejlglas tiltrækker opmærksomhed. De er højlydte og i høj grad en statementmode.
Dior har lavet den mest fantastiske kollektion med spejlglas til dette forår, som vil kunne ses i vores butik i Odense. Skulle du nu forelske dig i en smuk Dior-model, så sender vi naturligvis også til vores øvrige butikker.
Fede firkantede briller
De firkantede briller kommer I to udgaver – den nostalgiske retro udgave med smukke tråde til 70’ernes skolelærestab, og den hypede futuristiske model i kraftigt acetat og kraftige pantonefarver. Ingen af delene er dog kedelige, og de kan bæres af ALLE – jo også af dig. Disse solbriller er store og lidt klodsede af natur. De skal fylde og dominere i ansigtet, og der findes ingen hovedform, som ikke kan bære disse markante solbriller på den ene eller anden måde. Det er et spørgsmål om at beslutte sig for, at ”sådan skal den være, og jeg synes den er fed”. Disse solbriller er i høj grad et attitudespørgsmål, så frem med din bedste fashion-attitude.
Givenchy har lavet nogle super flotte modeller, og hvis man virkelig vil have retro, så skal man gå efter Andy Wolf.
Den smalle ”Nemo”-model
The Matrix er tilbage, og Nemo’s smalle solbrille er igen på mode. Dette både i en mere afdæmpet form og den vilde farverige udgave. Solbrillen kan være både oval eller firkantet, princippet er bare, at det skal være smalt, smallere, smallest.
Selvom dette er den mindste solbrille, så er det den mest fashion forward trend lige nu. De færreste er der, hvor de tør bevæge sig ud i denne solbrillemodel, men vi kommer til at se meget mere af dette i fremtiden. Vi har allerede vist en del af dette på vores Instagram-profil, og vi er sikre på, at slut 90’ernes smalle briller og solbriller er på vej til et heftigt comeback – so be preparred.
Klassikeren over dem alle
På trods af de mange nye tendenser, så er der en ever green indenfor solbriller, som vi ser igen år efter år – Black Diva Oversize. Det er i bedste Audrey Hepburn 60’er stil, og vi elsker det alle – how could anyone not!
Både Givenchy, Cartier og Barton Perreira er mesterlige, når det kommer til den klassiske Diva-model.
På trods af de mange nye tendenser, så er der en ever green indenfor solbriller, som vi ser igen år efter år – Black Diva Oversize. Det er i bedste Audrey Hepburn 60’er stil, og vi elsker det alle – how could anyone not!
Konceptet er enkelt – sort acetat-stel kombineret med sorte eller mørkebrune glas.
Der er dog kommet en ny ”big black horse” med i løbet, og vi er helt vilde med den store sorte solbrille skønne Katarina Petrovic bærer. Bare Wauw!!!!
More is more – Less is a bore
Der skete utroligt meget ved dette års Copenhagen Fashion Week, og ikke meget af det var kedeligt. Vi spottede utroligt få minimalistiske solbriller. Det, der blev båret, var larmende, opmærksomhedskrævende, farverigt og futuristisk. Det er safe to say at et overordnet tema for dette års Copenhagen Fashion Week var More is More både i tøj og accessories.
Vi har fyldt vores butikker på med lækre modige og mindre modige solbriller til den nye sæson, så hvis du skulle have forelsket dig på vej gennem denne artikel, så kig endelig forbi en af vores butikker. Vi vil glæde os til at hjælpe dig imod din solbrilledrøm. Du finder os lige her.
Følg også med på vores Instagram, hvor vi løbende lægger lækre eyewear-nyheder op.
Så er der kun tilbage at spejde efter forårs solens komme.
Godt modeår 2019 til alle jer Heikoer