Får du, hvad du betaler for?

Udgivet 17.7.2020

Lørdag den 11 Juli 2020 bragte Dagbladet Information en artikel med titlen:
”HAR DU ALDRIG UNDRET DIG OVER, HVORFOR BRILLER KOSTER FLERE TUSIND KRONER, NÅR DE ER LAVET AF PLASTIK.”

Ikke nogen let og lækker titel, men en titel som får mange brillekøbere til at stoppe op og tænke en ekstra gang. Omkring 60-70% af alle mennesker
bruger briller på et eller andet tidspunkt er deres liv, og hvis man spørger, så er synssansen den sans, der er vigtigste for de fleste. Vi tager gerne den
kritiske hat på, når der skal vælges agurker i Føtex – lang og smal, kort og tyk, økologisk og spansk, konventionel og dansk, osv.

– Hvorfor stiller vi os så ikke mere kritiske, når vi går til optiker og vælger briller, når vi ved, at synet er så vigtigt for livskvaliteten?

Har optikerbranchen glemt meningen af ordet ”kvalitet”?

Essensen af Informations artikel er, at hele optikerbranchens værdikæde er på ganske få hænder. Store internationale firmaer ejer og har opkøbt alt fra brillemærker, fabrikker og glasproducenter til selve optikerbutikken, hvor brillen skal købes.

Det har resulteret i, at kvaliteten på brillestellet er faldet, mens prisen er steget – hvis man altså spørger Information? Men måske har de ret i dele af deres anklager.

Har man monopol, kan man jo selv bestemme prisen, og hvad der skal i udbud – det giver én mulighed for at “styre” markedet.

Masseproducerede plastik briller fra Kina stemples med et kendt brandlogo og sælges til høj pris, alt imens fokus på design, individuel tilpasning og kvalitet er røget i baggrunden.

Briller må godt koste penge, så længe kvaliteten følger prisen.

Tillid til kunder og eget værdigrundlag

De seneste par år har vi sorteret godt og grundigt i de mærker, vi fører.

Alle brillemærker, der ikke lever op til Heiko Stumbecks kvalitetskrav, er udfaset.

Det var alle mærker, som vi troede, vi ville savne og miste kunder på, men så skete der noget mærkeligt! Kunderne blev, kunderne blev flere og kunderne blev gladere.

Vi investerede i kvalitet og faglighed frem for ”logo briller”, og det blev honoreret. Vi kan nøgternt konstatere, at I kunder godt kan skelne mellem kvaliteter, og at I ved, hvad I vil have!

”Det er ikke et stort mysterium at tilfredsstille dine kunder. Giv dem et kvalitetsprodukt og vis dem respekt. Så enkelt er det”

Citat: Lee Lacocca – Kendt fra Ford Moter Company og Chrysler Corporation.

 

Vi vælger kvalitet og faglighed

Navnet på brillestangen var altså ikke så vigtigt for vores kunder! Men det var og er pasform, lethed, glasmuligheder og materialevalg.

Vi valgte bio-acetat i stedet for plastik, allergivenlig letvægts titanium i stedet for metal, unikt design i stedet for masseproducerede basismodeller.

I dag er vores sortiment en bred sammensætning af mindre og uafhængige internationale brands, med vidt forskellige historier, metoder og designvisioner.

Fælles for dem alle er dog kvaliteten i materialer og produktion, visioner om og tiltag til en mere klimavenlig produktion, og et unikt design-DNA, som er skabt af og er definerende for det specifikke mærke.

Størstedelen af vores briller er håndlavet på mindre fabrikker i Europa eller Japan. Derudover er langt de fleste af mærkerne privatejet.

 

Er vi hellige?

Nej bestemt ikke! Ønsker du et bestemt logo på dit brillestel, så skaffer vi det!

Men vi har gjort op med monopolets forudbestemmelser for, hvad vi bør have på hylderne, og vi har gjort op med dårlig kvalitet.

Vi har valgt meget fra og kun beholdt det, som er godt. Vi har gjort hovedrent, så du nu kan vide dig sikker på, at hver en brille du
tager ned fra hylden i vores butikker, er særligt udvalgt baseret på kvalitet, design og historie.

Vi har kun det, vi kan stå inde for!

Se vores eksklusive kvalitets sortiment her.

Artiklen kan læses for abonnementer eller mod betaling her.

 

Heiko Personas – Kollektionen du har ventet på

Den nye kollektion Heiko Personas er et udtryk for både individuel personlighed og godt samarbejde. Hos Heiko Stumbeck sætter vi vores forskelligheder højt, og denne kollektion er sat i verden for at hylde individets komplekse og sammensatte personlighedstype.

3 vilde nytårsbriller

2017 lakker mod enden, og hos Heiko Stumbeck tager vi afsked med et ordentligt brag. Vi har derfor fundet tre af de fedeste, vildeste og mest nytårsparate briller til din festgarderobe. Briller er nemlig ikke kun briller…

10 hurtige – sådan indretter du din skærmplads

De fleste kontorer er indrettet med skærmen som et centralt punkt, og i dag bruger de fleste af os meget tid i skæret at skærmenes blå og tærrende lys. Dette trætter dig og dine øjne. En del af løsningen på problemet kan være nogle gode skærmbrille – også selvom du ikke har brug for briller med styrke.

7 briller med kant du vil elske

De fleste kontorer er indrettet med skærmen som et centralt punkt, og i dag bruger de fleste af os meget tid i skæret at skærmenes blå og tærrende lys. Dette trætter dig og dine øjne. En del af løsningen på problemet kan være nogle gode skærmbrille – også selvom du ikke har brug for briller med styrke.

5 hurtige tips til et sundt syn

Du bruger sikkert solcreme for at beskytte din hud, samt spiser grøntsager …

5 smarte solbriller fra Heiko Shades

Heiko Shades er kvalitets solbriller til en god pris. Solbrillerne er produceret i Italien, med et ønske om at holde produktionen så ”lokalt” som muligt. Samtidig er Italien sammen med Japan kendt for deres høje kvalitetsniveau og innovative brilleproduktion.

Hos Heiko Stumbeck er ”det individuelle” nøgleord, når det kommer til service, design og produktvalg. Vi er bevidste om og går op i vores kunders unikke træk og forskellige behov.

Alt du skal vide om tørre øjne

Tørre øjne er et hyppigt forekommende problem hos især midaldrende og ældre, da produktionen og kvaliteten af tårerne nedsættes med alderen.

J’adior? Så vil du elske Dior Club

Fashionistas fra hele verdenen dåner lige i øjeblikket af forelskelse – og det med rette!
Siden Dior lancerede sin nye special addition kollektion ”Dior Club” for knapt en måned siden, har solbrilleelskere over hele verdenen ligget vågne om natten og tænkt “J’adior”!

Jan Pytlick – En kunde vi er stolte af

Jan Pytlick – 51 år, hjemmefødning fra Thurø, en af de mest succesfulde danske håndboldtrænere gennem tiden, trofast Heiko Stumbeck-kunde, og i sandhed en kunde vi er stolte af.

5 solbrille favoritter til ham

En solbrille kan bruges året rundt, for selvom vi når det til vinterhalvåret kan solen stråler også være skarpe. Vi har fundet 7 solbriller til manden i vores 4 butikker. 

Share This