Får du, hvad du betaler for?
Udgivet 17.7.2020
Lørdag den 11 Juli 2020 bragte Dagbladet Information en artikel med titlen:
”HAR DU ALDRIG UNDRET DIG OVER, HVORFOR BRILLER KOSTER FLERE TUSIND KRONER, NÅR DE ER LAVET AF PLASTIK.”
Ikke nogen let og lækker titel, men en titel som får mange brillekøbere til at stoppe op og tænke en ekstra gang. Omkring 60-70% af alle mennesker
bruger briller på et eller andet tidspunkt er deres liv, og udspurgt, så er synssansen den sans, der er vigtigst for de fleste. Vi tager gerne den
kritiske hat på, når der skal vælges agurker i Føtex – lang og smal, kort og tyk, økologisk og spansk, konventionel og dansk, osv.
– Hvorfor stiller vi os så ikke mere kritiske, når vi går til optiker og vælger briller, når vi ved, at synet er så vigtigt for livskvaliteten?
Tillid til kunder og eget værdigrundlag
De seneste par år har vi sorteret godt og grundigt i de mærker, vi fører.
Alle brillemærker, der ikke lever op til Heiko Stumbecks kvalitetskrav, er udfaset.
Det var alle mærker, som vi troede, vi ville savne og miste kunder på, men så skete der noget mærkeligt! Kunderne blev, kunderne blev flere og kunderne blev gladere.
Vi investerede i kvalitet og faglighed frem for ”logo briller”, og det blev honoreret. Vi kan nøgternt konstatere, at I kunder godt kan skelne mellem kvaliteter, og at I ved, hvad I vil have!
”Det er ikke et stort mysterium at tilfredsstille dine kunder. Giv dem et kvalitetsprodukt og vis dem respekt. Så enkelt er det”
Citat: Lee Lacocca – Kendt fra Ford Moter Company og Chrysler Corporation.
Har optikerbranchen glemt meningen af ordet ”kvalitet”?
Essensen af Informations artikel er, at hele optikerbranchens værdikæde er på ganske få hænder. Store internationale firmaer ejer og har opkøbt alt fra brillemærker, fabrikker og glasproducenter til selve optikerbutikken, hvor brillen skal købes.
Det har resulteret i, at kvaliteten på brillestellet er faldet, mens prisen er steget – hvis man altså spørger Information? Men måske har de ret i dele af deres anklager.
Har man monopol, kan man jo selv bestemme prisen, og hvad der skal i udbud – det giver én mulighed for at “styre” markedet.
Masseproducerede plastik briller fra Kina stemples med et kendt brandlogo og sælges til høj pris, alt imens fokus på design, individuel tilpasning og kvalitet er røget i baggrunden.
Bevares – Briller må godt koste penge, så længe kvaliteten følger prisen.
Vi vælger kvalitet og faglighed
Navnet på brillestangen var altså ikke så vigtigt for vores kunder! Men det var og er pasform, lethed, glasmuligheder og materialevalg.
Vi valgte bio-acetat i stedet for plastik, allergivenlig letvægts titanium i stedet for metal, unikt design i stedet for masseproducerede basismodeller.
I dag er vores sortiment en bred sammensætning af mindre og uafhængige internationale brands, med vidt forskellige historier, metoder og designvisioner.
Fælles for dem alle er dog kvaliteten i materialer og produktion, visioner om og tiltag til en mere klimavenlig produktion, og et unikt design-DNA, som er skabt af og er definerende for det specifikke mærke.
Størstedelen af vores briller er håndlavet på mindre fabrikker i Europa eller Japan. Derudover er langt de fleste af mærkerne privatejet.
Er vi hellige?
Nej bestemt ikke! Ønsker du et bestemt logo på dit brillestel, så skaffer vi det!
Men vi har gjort op med monopolets forudbestemmelser for, hvad vi bør have på hylderne, og vi har gjort op med dårlig kvalitet.
Vi har valgt meget fra og kun beholdt det, som er godt. Vi har gjort hovedrent, så du nu kan vide dig sikker på, at hver en brille du
tager ned fra hylden i vores butikker, er særligt udvalgt baseret på kvalitet, design og historie.
Vi har kun det, vi kan stå inde for!
Se vores eksklusive kvalitets sortiment her.
Artiklen kan læses for abonnementer eller mod betaling her.