MYKITA + Maison Margiela

Udgivet 2.7.2020

MYKITA + Maison Margiela

CoLab er betegnelsen for, når to firmaer går sammen om et projekt. Dette er sket for berlinske MYKITA og parisiske Maison Margiela. Det fælles ståsted er innovativt- og nytænkende design, inspiration hentet i det oprindelig og historiske, samt et opgør med strukturalisme, kassetækning og modebranchens tidligere hierarkiske og udemokratiske organisationsopbygning.

Designprocesserne for begge firmaer er holistiske med løbende input, ideer og evalueringer fra alle afdelinger, samtidig med at beslutningsprocessen er organisatorisk flad. Alle kan og skal komme til orde. Idegrundlaget er, at det bedste resultat kommer af at spørge alle, forsøge alt og derefter vælge den bedste løsning.

Maison Margiela hører til blandt de store, anerkendte og traditionsrige modehuse i Paris, som har den officielle Haute Couture-appelation fra Féderation Francaise de la Couture.

Maison Margiela – Den slemme dreng i den franske skole

Manden bag Maison Margiela – Martin Margiela – var meget privat og blev i de flamboyante 80’er og 90’er anset som an atypisk og mystisk modefigur.

Martin var groft sagt ikke meget for allerede definerede samfundsstrukturer som kønsroller og hierarki. Som en af de første designede Maison Margiela unisex-kollektioner og havde en meget uhøjtidelig omgangsform for et modehus – hvilket stod i skærende kontrast til kollegaer fra Dior, Chanel, Hermés, m.fl.

Som Maison Margiela har MYKITA en ret unik tilgang til design – Det handler om at være inkluderende, lydhør og innovativ i alle dele af designprocessen.

RAW og rå briller

MYKITA+Maison Margielas seneste kollektion RAW er, som navnet indikerer, inspireret af den rå og ubehandlede acetat-brille.

Brillen skæres ud af en flad acetat-blok, hvilket giver nogle meget skarpe ufillede kanter. Hele Raw-kollektionen er bygget op omkring dette første stadie i brilleproduktion.

Det rå og ubearbejdede giver brillen kant og et meget moderne udtryk, samtidig med at det trækker paralleller til en historisk klassisk formgivning og den teknologiske revolution, som også brilleindustrien har været udsat for.

 

Byd ind på historien og den lækre kvalitet

Måske ser du ikke alt dette, når du oplever Raw-kollektionen.

Men det fortæller en god historie om alle de tanker, der ligger bag enhver kollektion inden for modeindustrien. Intet er overladt til tilfældighederne, når man skaber unikt og epokegørende design.

Du kan opleve MYKITA+Maison Margiela i Heiko Stumbeck Odense og København.

5 solbrille favoritter til ham

En solbrille kan bruges året rundt, for selvom vi når det til vinterhalvåret kan solen stråler også være skarpe. Vi har fundet 7 solbriller til manden i vores 4 butikker. 

HOYA MYSELF – “skræddersyede” brilleglas

De fleste kontorer er indrettet med skærmen som et centralt punkt, og i dag bruger de fleste af os meget tid i skæret at skærmenes blå og tærrende lys. Dette trætter dig og dine øjne. En del af løsningen på problemet kan være nogle gode skærmbrille – også selvom du ikke har brug for briller med styrke.

5 hurtige tips til et sundt syn

Du bruger sikkert solcreme for at beskytte din hud, samt spiser grøntsager …

Kaj Verner Nielsen – En levende legende i optikerverdenen

Julen kom tidligt i år, da ekspert i kontaktlinser Kaj Verner Nielsen 1. marts 2019 startede som optiker i Heiko Stumbeck Odense.

3 vilde nytårsbriller

2017 lakker mod enden, og hos Heiko Stumbeck tager vi afsked med et ordentligt brag. Vi har derfor fundet tre af de fedeste, vildeste og mest nytårsparate briller til din festgarderobe. Briller er nemlig ikke kun briller…

J’adior? Så vil du elske Dior Club

Fashionistas fra hele verdenen dåner lige i øjeblikket af forelskelse – og det med rette!
Siden Dior lancerede sin nye special addition kollektion ”Dior Club” for knapt en måned siden, har solbrilleelskere over hele verdenen ligget vågne om natten og tænkt “J’adior”!

Alt du skal vide om tørre øjne

Tørre øjne er et hyppigt forekommende problem hos især midaldrende og ældre, da produktionen og kvaliteten af tårerne nedsættes med alderen.

Jan Pytlick – En kunde vi er stolte af

Jan Pytlick – 51 år, hjemmefødning fra Thurø, en af de mest succesfulde danske håndboldtrænere gennem tiden, trofast Heiko Stumbeck-kunde, og i sandhed en kunde vi er stolte af.

De 8 hotteste solbrilletrends 2019

Da Copenhagen Fashion Week AW19 løb af stablen i uge 5, var de Københavnske gader fyldt med print, farver og teksturer – alt sammen under modelunet ”More is More”.

Derfor er Götti briller noget for dig

Er du på udkig efter nye briller eller solbriller? Så tjek Götti Switzerland.

Share This